.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
خانه تکانی یادگاری کهن از دیروز تا به امروز
مردم روستاها وشهرهای مازندران هر ساله با فرا رسیدن فصل بهار، با زیباسازی خانه ها به استقبال نوروز می روند.

به گزارش شمال نیوز ، خانه تکانی در مازندران همانند سایر استان ها، نخستین نشانه فرارسیدن سالی نو و تلاش کدبانوی مازندرانی برای پاک کردن گرد وغبار از منازل است، رسمی که به گفته محققان ریشه در جشن فروردگان دارد.

آنها معتقدند روان درگذشتگان روزهای آخر سال به خانه باز می گردد، بنابراین خانه ها را رفت و روب می کنند، لباس نو می پوشند.

منازل روستایی مازندران در گذشته ای نه چندان دور با چوب ساخته می شد و برای پوشاندن دیوار از گل استفاده می کردند این معماری اگرچه مدتی است جای خود را به بلوکهای سیمانی داده اما هنوز در برخی روستاهای کوهستانی استان خانه هایی به چشم می خورند با سقفهای چوبی و دیوارهای گلین.

روش های متداول قدیمی در خانه تکانی روستاهای مازندران ، خِنِه بِننوسِن یا گل مالی کردن خانه های روستایی بود.

زنان روستایی در این روش برای آنکه خانه های زیبایی داشته باشند دیوار خانه را با مخلوطی از خاک نرم و فضولات گاو می اندودند. گل مالی دیوارهای خانه عموما به دو صورت انجام می شود یا همه دیوارخانه با همان مخلوط گل پوشانده می شود یا بانوان خوش ذوق برای اینکه خانه ای زیباتر داشته باشند کمی سلیقه به خرج می دهند و دیوار خانه را به دو قسمت تقسیم می کنند قسمت پایین دیوار را گل مالی و قسمت بالای آن را با نوعی گل سفید می می پوشانند تا ترکیب دو رنگ تیره و روشن، زیبایی خاصی به دیوارها بدهد.

استفاده از این نوع مصالح علاوه بر زیبا کردن فضای بیرون خانه ها ، درون خانه را نیز در زمستان گرم و در تابستان خنک نگه می دارد.

این سنت اگرچه امروزه با وجود فراونی مصالح ساختمانی جدید و تغییر معماری در حال فراموشی است اما بانوان برخی روستاهای کوهستانی دربندپی شهرستان بابل، کجور شهرستان نوشهر چهاردانگه ساری و هزار جریب بهشهر و نکا هنوز به این سنت قدیمی پایبند هستند.

خانه تکانی کدبانوی مازندرانی تنها به اندودن خانه ها خلاصه نمی شود آنها یک هفته مانده به عید، فرش ها ، لحاف، پرده ها و هر چیز قابل شستشو را از خانه های خود خارج می کنند و آن ها را می شویند و از غبار سال گذشته می زدایند و به استقبال سالی پر از خوشی و شادی گام برمی دارند./باشگاه خبرنگاران جوان


ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.082 seconds.